Sunday, July 20, 2008

rakusnya manusia

manusia...
bila berbicara tentang manusia,banyak definisi dan perspektif tentang manusia pada hari ini. disekeliling kita sendiri pelbagai manusia, pelbagai perwatakan manusia dapat kita lihat pada zaman sakarang. kita bebas untuk memilih manusia semacam mana yang kita mahukan dan jadikan. kuasa ditangan kita. betul dan tepat keputusan kita, maka cemerlang dan selesalah sikap manusia dalam diri kita ini. manusia zaman sekarang makin rakus dengan kuasa, rakus dengan diri keegoaan, mahukan pangkat yang tinggi untuk kepuasan diri, menindas golongan yang lemah, harta kekayaan dibolot semua..itulah manusai hari ini. tiada lagi nilai kemanusiaan dalam diri mereka ini. manusia seperti ini umpama syaitan yang kelaparan kehausan mencari darah. manusia seumpama ini tidak dapat membezakan yang mana baik dan buruk. saban hari manusai umpama ini wujud bagai cendawan selepas hujan yang memnyemburkan sporanya ke sekeliling serta membiakkan benihnya kepada semua. umpama inilah manusia baharu zaman tanpa sempadan tika ini. tiada lagi nilai moral, nilai kemanusiaan yang tertanda dalam hati sanubari mereka ini. mengapa semua ini terjadi??? manusia.. manusia yang bernama manusia sahaja yang berani dan mampu menjawab permasalahan dan kenegatifan ini.....

3 comments:

dahirisaini said...

menjadi manusia sememang sukar untuk mencari harga diri yang sesempurna...

salam

Penabahari said...

Terima kasih sdr Osman kerana berkunjung ke blog saya. Teruslah menulis puisi. Kemukakan puisi ke ruangan Wadah Bahasa dan Sastera di DBP Sarawak untuk diterbitkan dan diulas oleh teman-teman. Selamt berusaha.

JAYA RAMBA said...

Sekali lagi saya sarankan agar sdr banyak membaca puisi-puisi penulis Sarawak. Contohnya puisi Abizai, Dahiri Saini dan penulis lain.